Det lilla extra i vardagen

Jag önskar att alla dagar var bra dagar. Men vem bestämmer egentligen vilken dag som ska vara bra och vilken dag som ska vara dålig, annan än en själv? Det händer såklart alla att man har dåliga dagar. Men det är också då man har chansen själv att påverka den dåliga dagen och kanske förvandla den så gott det går till en bra dag. Det gäller att tänka på allt positivt som händer i vardagen istället för att lägga ner all energi och tid på att fundera på, och klaga över det negativa.

Se till att skapa det lilla extra i vardagen, som just du mår bra av. Det kan vara en god middag, att träffa en fin vän, helt enkelt något väldigt enkelt men som ändå betyder så mycket. Om man har något att se fram emot tror jag livet genast blir lite lättare.

Men framförallt - ta hand om dig själv! För att du ska kunna finnas där för andra, så måste du må bra själv. Man behöver inte vara tillgänglig hela tiden. Stäng av datorn, stäng av telefonen. Ta en promenad, gå på massage, gör en helkroppsrenovering, ta ett bad, lägg en ansiktsmask, ta ett fotbad...

Bestäm dig för att vara glad och positiv. Ge energi, så får du också tillbaka! Ta ett par dagar för att komma ikapp med dig själv. Två dagar utan att behöva tänka på någonting annat. Två dagar där Du bara är Du.
Jag utgår lite från mig själv när jag skriver det här. För jag har själv insett att det bara är jag som kan påverka hur jag mår, det är bara jag som kan påverka om jag vill vara glad och sprida positiv energi. Och det är bara jag som kan se till att jag får egentid. Det finns alltid människor där ute som tar energi, vill utnyttja en annans omtänksamhet eller sänka någon annans självförtroende för att bygga upp sitt eget. Men det är då man ska sträcka på sig lite extra, skaka av sig den dåliga energin och bara le! För ingen kan trycka ner dig när du sträcker på dig, och ingen är vackrare än dig när du ler.


Och kom ihåg - man måste uppleva det negativa för att uppskatta det positiva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0