' Det här med att gå omvårdnad.


1. Jag lär mig ta venprov på en provdocka. 2. Klassfotot från första året.

Jag fick en fråga till min kontaktmail om en tjej som funderar över omvårdnadsprogrammet, eftersom jag ändå tänkt skriva om just det i min blogg passar det väl utmärkt att jag svarar i det här inlägget också!

Fråga:
heeej jag e en tjej som går sista året i grundskolan (9an). och ja har funderat på att söka till omvårdnads programet och jag känner ingen som går där så jag om undrar om jag kunde fråga dig ?. vad är det bäst med att gå där ? vad år du lära dig? vem passar det och lite sånt.


Svar:
Vad kul, självklart ska du fråga! Jag ska göra så gott jag kan för att svara på dina frågor.

På omvårdnadsprogrammet får man framförallt lära sig att känna både andra människor, men också sig själv. Fysiskt som psykiskt. Man får lära sig väldigt mycket om kroppens olika sjukdomar och hur man fungerar psykiskt som människa. Nu går jag sista året och just nu får vi lära oss om t.ex. mag & tarmsjukdomar, hjärt & kärlsjukdomar, människors olika syn på saker och ting, psykiska sjukdomar, varför vi människor beter oss som vi gör med mycket mera!
Det är svårt att beskriva exakt vad vi får lära oss men ovan har du iallafall några exempel.

Allt detta vi får lära oss är alltid bra att kunna, oavsett om man ska fortsätta utbilda sig/jobba inom vården efter man gått klart sin gymnasieutbildning, eller inte. Dels för att du kan rädda liv, dels för att du vet hur du ska bemöta människor, lära dig att acceptera alla som dom är och för att du har lättare att sätta dig in i en annan människas situation och förstå den.

En annan bra sak med programmet är att du får en utbildning när du går ut och kan börja jobba direkt! Du är då undersköterska.

Jag som elev tycker själv att jag har växt och mognat väldigt mycket under de här åren på omvårdnadsprogrammet. Jag förstår, som sagt, andra människor lättare, accepterar alla för den dom är och har lätt för att sätta mig in i andras situationer. Jag dömer inte folk lika lätt som jag gjorde innan.

Goda förutsättningar är att du tycker om att arbeta med människor, eftersom det är vad det går ut på. Annars kan det bli lite jobbigt! :) För övrigt finns det väl inga speciella "krav" på vem det passar.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor!
Kom ihåg att detta är mina åsikter och vad jag tycker, hur detta gjort intryck på mig.


Frågor?
Kontakta mig på:
[email protected]


Kommentarer
Postat av: Emma igen dåra:)

jag tycket dt var en jätte bra beskrivning på det du skrev ;). och jag är nog 99 % säker att jag ska söka till op:). tack så mycket :)

kraaaaaaaaam (krya på dig)

2009-11-16 @ 13:34:12
Postat av: Cicci

Jag är så van att bli stucken o ta prover, så om du behöver nån att träna på så...:) som en sköterska sa sist: "Här behövs ingen stasning; det här var ju som värsta E4:an!" hahahaha! kram och krya på dig!

2009-11-16 @ 14:17:59
Postat av: Hannah

Cicci: Jaha vad bra! Synd bara att jag inte har några sprutor eller så. Men det kanske inte är så bra att sticka i dig då om du är så sönderstucken? ;) Kram, & tack!



Emma: Vad bra! Det låter bra, det är superkul & lärorikt! Kram, & tack!

2009-11-16 @ 14:26:21
URL: http://hannahsdays.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0