Läraryrket?

När jag var liten sa jag att jag ville bli lärare när jag blev stor, eller att det kanske skulle vara en kul grej. Men det glömdes snabbt bort efter alla kommentarer man fick höra, haha.
"Gud vad tråååkigt, man blir aldrig av med skolan, lärare är dum i huvet, blablabla"

Men man kan väl se det från den positiva sidan istället...

1. JAG är läraren, JAG bestämmer om jag ska vara dum i huvudet eller inte inför mina elever
2. Skolan har aldrig varit ett problem för mig, jag känner inte att jag vill fly 100 mil från skolan så fort jag går ut
3. Det är en helt okej lön
4. Man får lov! Påsklov, höstlov, jullov, sommarlov.. ja ni vet.
5. Man får göra roliga saker ibland, skolresor m.m.


Man kan ju faktiskt påverka sin roll som lärare, man kan göra det roligt. Man får vara social, träffa barn/vuxna varje dag. Plus att det skulle vara ett rätt bra yrke för min mage med tanke på att det är regelbundna mat-tider, det är ett måndag-fredag jobb, vilket innebär lediga kvällar och helger. Man får arbeta på ett och samma ställe och yrket finns i hela landet, i hela världen.

Dessutom gillar jag barn, jag gillar att ta ansvar, planera och ha ordning. Skulle det inte vara rätt perfekt för mig då? :D
Det känns som att jag har hakat upp mig på att jag måste bli någonting inom vården för att jag går omvårdnad. Men jag blir ju utbildad undersköterska också, och har fått erfarenheter från sommarjobb och sånt, vilket är bra för jag vet lättare hur man ska behandla/bemöta människor i sin omgivning.

Jag kollade runt lite på internet, och eftersom jag vill flytta skulle Gävle vara ett bra ställe för mig att plugga på. Man är hemma på 50 minuter om man sätter sig på tåget, det är en större stad än det här och man kan komma bort lite. Folk kan enkelt hälsa på en på helger o.s.v. Så jag kollade vad jag behövde för att plugga till lärare och det som saknades var Engelska B och Historia A. Engelska skulle ju bara vara nyttigt att läsa och historia låter faktiskt lite kul, så om jag skulle välja det istället för Psykologi B och Rehabilitering/habilitering så är det ju klart liksom. Terminen har ju ändå inte börjat så det går säkert bra att byta.

Jag är mest inne på mellanstadie/högstadie lärare. Aldrig gymnasielärare iaf.. Utbildningen låg på ungefär 2½ år så det är ju inte alls långt.

Så vad säger ni, kan ni tänka er mig som lärare? haha...


Kommentarer
Postat av: Hanna Eriksson

Du skulle faktiskt passa som lärare! men jag har inte tänkt på det förr :P

2009-07-23 @ 12:14:36
Postat av: Hannah

Haha, skulle jag det? :) vad kul!

2009-07-23 @ 20:49:01
URL: http://hannahsdays,blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0